Tåla eller inte tåla det är frågan...

Finns det någon praxis hur man ska hantera sina mat allergier vid stora middagar, som vid den julmiddagen som jag hade idag med nya jobbet? Det var ju buffé så jag tänkte i mitt stilla sinne att då finns det säkert nått jag kan äta, men man kan aldrig lita på det. Det var ett asiatiskt "julbord", oftast finns det ju nått jag kan äta även om asiatisk mat (läs i detta fall thailändskt) väldigt ofta innehåller minst en ingrediens jag inte tål. Som tur fanns det en innehållslista för allergiker som mig, läste i genom denna och kunde då plocka ut två rätter(av ca 60-70) som jag kunde äta.

Så jag sprang raskt ut till buffén och plockade åt mig dessa, dom var delikata, så jag åt flertalet, blev faktiskt mätt. Men sen kom reaktionen, magen braka, och eftersom jag hade vräkt i mig av dessa rätter i tron att det var ok så vart det inte den snälla milda versionen som kommer när man är försiktig, utan det gör ont, riktigt ont. Vet ju vad det är som ger reaktionen vilket betyder att innehållsförteckningen var fel. Så då får jag ta mitt avsked och åka hem.

Nu var det ju så att det stod fel i innehållsförteckningen, men hur ska detta hanteras. Visste inte om att det var asiatiskt julbord förens efter jag tackat ja, borde jag ha informerat om mina allergier när jag fick reda på det? På det gamla jobbet var dom så snälla att fråga om det fanns allergier varje gång, så då hade jag en lista färdig som jag skickade med när jag tackade ja. Bör jag göra det här med? Skulle jag ha stannat och pinat mig, inte låtsas om att jag hade ont? Eller gjorde jag helt rätt i att åka hem? Ja gjort är gjort och magen gör fortfarande ont så jag hade nog inte varit ett gott sällskap i alla fall.

Nää, nu ska jag ta en tidig kväll, kurera magen lite och sova. Kram

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0