Parallellism...

Så idag har jag sett Inception, iden bakom den, eller mera bakom handlingen att den verkligheten vi lever i kanske inte är den verkliga verkligheten. Den har gjorts förut, dessutom mycket bättre. Se bara på The Matrix, en helt underbar film och den var riktigt cool på sin tid (den första då, tvåan och trean var ganska so so). De tar båda upp iden om parallella verkligheter, om att din kropp är i en medan ditt sinne är i en annan. Om man tycker om denna "mind blowing" ide, (det gör i alla fall jag), så finns det en bok jag tycker att man ska läsa. The End Of Mr.Y.

The End Of Mr.Y handlar om parallella universum, om möjligheten att faktiskt vara på två ställen samtidigt, fast i olika universum. The End of Mr Y tar även upp vilka filosofer som skrivit hypoteser om detta och ger en hel del exempel på hur man kan tolka deras hypoteser. Jag älskar den boken och jag tycker att alla ska ha läst den, den är lite som Dan Browns Da Vinci-koden, fast ändå inte. Här baseras inte historien på religion utan på forskning, eller mer på hypoteser i forskningens namn.

Är inte allt hypoteser, hur vet vi tex att jorden är rund, har vi var och en varit ute i rymden och tittat ner på vår runda jord, och hur vet vi då att det inte är en synvilla? The Big Bang teori är en hypotes, som många anser vara sann, men eftersom det inte var någon där som kan tala om för oss att det hände hur vet vi att det hänt? Och hur skulle vi veta att den personen talar sanning om det nu fanns en människa som sett the big bang? Allting är relativt, och eftersom det jag ser är det jag har att tro på, så väljer jag att denna verkligheten är den verkliga. Det är den enda verklighet jag har, tills någon väcker mig.

Nää, dags att sova, en dag imorgon med. Kram

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0