Smiling through the pain...

Har klagat en hel del över smärta på sistone, så i fredags så träffade jag en ny läkare och fick remiss till special läkare till idag. Så nu vet jag vad problemet är, så jag tänkte att jag skulle tala om det för alla er. Kan börja med att säga att enligt mina läkare så är det inget farligt, det är faktiskt ganska naturligt, det borde gå över av sig självt (det är det där borde som jag inte tycker om). Har haft det från och till i lite över ett år, så det där att det går över, ja det verkar ta lite tid. Så nu till felet, om du är lite känslig så kanske du ska sluta läsa här, och om du inte tycker om det inre kvinnliga könsorganet ska du nog inte läsa heller.

Men vi börjar från början, jag har en hormonrubbning, denna gör att min produktion av gulkropps-hormon beter sig väldigt hoppigt. Så vad gör gulkropps-hormoner? Ja, det är dom som har hand om ägglossningen, vad gör dom egentligen? Inför varje ägglossning skapas ett ägg inuti en äggblåsa som är fylld med vätska, vid ägglossning gör gulkropps-hormonet att blåsan spricker och vätskan för ägget genom äggledaren till livmodern. Jag producerar inte gulkropps-hormon som jag ska vilket gör att blåsan inte spricker utan bara växer och växer, detta kallas för en gulkropps-cysta (har inget att göra med cancer).

Inuti kroppen rör sig tarmar mm väldigt mycket (det gör det på alla människor), så cystan blir puttad åt alla håll och kanter och drar i äggstocken (oftast bara problem på den högra), detta kan göra väldigt ont. Detta brukar hålla i sig i ca två-tre veckor, sen spricker cystan tillslut, fyller buken med koagulerat blod vilket irriterar buken och man har ont i några dagar till (jag varnade att detta inte var nått att läsa för känsliga personer). Detta gör mig irriterad, lättretad, irrationell, krävande, otålig, butter, klagande, trött, besatt.

Så vad kan du som vän göra, kicka lite på mig när jag är nått av de ovan nämnda saker, skäll gärna ut mig om jag är dum, hitta på en massa roliga saker vi kan göra tillsammans så jag kan låtsas om att det inte gör ont och ge mig massa kramar, behöver alltid massa kramar. Så vad kommer jag göra åt det, försöka vara positiv, inte låtsas om att det gör ont och hålla tummarna för att det går över snart.

Nää, nu ska jag laga mat. Kram

OBS. Jag är ingen expert på detta ämne, jag återberättar bara det mina läkare sagt, jag kan mycket väl fått saker och ting om bakfoten.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0