Ritbord FTW!

Så jag campade hos päronen inatt och imorse hittade jag i mammas hylla ett ritbord, ni vet ett sånt där USB bord för att rita på datorn med. Har suttit och lekt med grafik hela veckan, börjar faktiskt lära mig lite om grafikprogrammet. Så jag har lånat hem ritbordet och ska leka lite till, kanske uppdatera blogg layouten samtidigt. Man vänjer sig ganska snabbt vid ritpennan men än så länge byter jag över till dator musen när jag ska göra vissa saker, speciellt sånt som innebär att höger klicka.

Grafik är nått jag brinner för, är inte den mest talangfulla konstnären, för nått år sen blev jag informerad om att jag målade ungefär som en nioåring. Men jag har ett öga för GUIs, kan se vad som fattats eller vad som behöver ändras för att användaren ska få en bättre upplevelse. En stor del av det ligger inte i själva grafiken utan hur den är uppstrukturerad, hur den är kodad. Men grafiken är där för att förstärka eller dölja, för att förenkla eller förtydliga. Ett program kan vara hur smart som helst men om GUIt inte är snyggt gjort är det ingen som kommer använda det, på samma sätt köper ingen ett program som är hur snyggt som helst men kan ingenting. Det ska vara symbios mellan kod och grafik, det är det som användaren betalar för.

Jag är utbildad programmerare, jobbat mest med inbyggda system. Det är system som inte syns utåt, funktionen finns där men det är ingen som reflekterar över hur smart den är. På senare år har jag fått arbeta mer mot användaren, arbeta med GUIs också. Denna utveckling är nåt jag har tyck väldigt mycket om, att få kombinera mitt intresse för färg och form med mitt intresse för logik. Men sen det som fick mig att börja koda var att jag ville bli spelutvecklare, det om nått är en kombination av grafik och kod.

Nää, nu ska jag krypa till kojs så jag kan vakna relativt tidigt och måla vidare. Kram

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0