Colosseum?

Har lite skrivkramp, med pendlingen (då jag sover), jobbet (då jag jobbar) och matlagning (så jag inte går hungrig), så finns det inte så mycket tid att finna nått att skriva om. Jag skulle kunna skriva om de saker som gör folk upprörda på fb, den ökade kostnaden för lagringsmedia eller svt programmet om hundar. Men nej inget av detta är något jag brinner för, jag förstår att människor blir upprörda och vill göra något, men är verkligen fb rätt forum? Vad hjälper det att skriva upp sig på nån lista på fb?

Jag förstår att fb är ett bra forum för att uppmärksamma människor på saker, men hur långt kan informationen sprida sig? Eller framför allt, bryr sig politiker och personer som har nått att säga till om i dessa frågor om vad som skrivs på fb? Bryr de sig om hur många som gått med i någon speciell grupp? Eller fungerar fb idag som de där listorna som man sprang omkring med förut, som man skrev på för att skicka in till fb. Fast jag vet inte om någon skulle komma in med en sån lista versus komma in med information om hur många personer som gått med i ens grupp, då skulle jag nog mer lyssna på personen med listan.

Men hur vet man att det inte är samma människa som skrivit listan, eller att det inte är en person med en massa fb konton som har gått med i gruppen. Vad är det som gör att politiker eller andra "höjdare" lyssnar? Vad bryr de sig om och vad sållar de bort? Hur är det bästa sättet att göra sig hörd? Har sett många sådana grupper komma och gå, men har någon av dem gjort någon skillnad? Eller tror vi bara det, är fb vårt colosseum, vårat nöje för att vi inte ska vara ute och demonstrera mot orättvisorna?

Nää, har inga svar men en massa frågor, dags att sova. Kram

Kommentarer
Postat av: Aino

Att du som både haft hund och nu har katt inte brinner för detta är helt otroligt. Att du dessutom dumförklarar alla(inklusive din bästa vän Veronica) som går med i gruppen och skrivit på listan är ganska taktlöst.

Den personen som startade namninsamlingen är kommunalpolitiker för Miljöpartiet i Malmö. Är även hon som är en av dom mest aktiva i gruppen på Facebook och som även var med att skriva en debatt artikel om programmet till Aftonbladet. Det har även SSUs ansvariga för djurskydds frågor gjort fast till SvD. Där har du svaret ifall politiker bryr sig.

Dessutom, som alla andra vet, så är Facebook ett otroligt bra forum att samla liktänkande, sprida information och planera aktioner på, vilket vi i skrivande stund gör för dom som bryr sig. Media har redan skrivit om Facebook gruppen som skapats och kommer säkerligen även att skriva om den aktionen vi kommer göra. För tror det eller ej, när hela hundsverige reser sig och med en mun skriker stop. Då vänder folk på huvudet och media kommer springande.

Läs på lite nästa gång innan du försöker påstå att människor som jobbar för nånting väldigt aktivt(även om det till viss del är på Facebook)kastar bort sin tid i onödan.

2011-01-13 @ 02:02:39
Postat av: Mika

Vill först säga att jag dumförklarar ingen. Jag har all respekt för alla som försöker arbeta mot orättvisorna, för de som faktiskt bryr sig så pass mycket att dom försöker ändra världen.

Detta inlägg handlar inte om att bry sig, eller brinna för något, det är en frågeställning. Något jag anser att alla ska fundera på, men som jag lägger på min blogg för då kan folk välja att läsa. Jag påstår inte att fb grupper är av ondo, jag ställer däremot frågan, frågan om personer som inte brinner för sakfrågor som ni bara går med i en grupp och hoppas på att det löser problemen.

Jag har absolut inte påstått att ni kastar bort eran tid i onödan, och som jag sa tidigare jag har all respekt för det ni gör. Förhoppningsvis kommer världen att bli ett bättre ställe för det, och världen kommer garanterat inte bli det om det inte finns människor som kämpar som ni.

Detta inlägg handlar inte om det, och som en del av något aktivt kan fb grupper vara något bra, men min fråga är vad som händer när fb gruppen är allt som finns, när det inte är någon som gör "markarbetet".



Hoppas detta förklarar lite mer vad jag menade, inlägget fungerade som tänkt, att starta en diskussion, även om det inte var denna diskussion den var menad att starta.



Fortsätt med det bra arbetet som görs, världen behöver bli ett bättre ställe!

2011-01-13 @ 09:00:27
Postat av: Linda

Fast jag måste nog hålla med dig, Mika. Just den här gruppen som jag förstår att du syftar på kanske är av annat slag, men många gånger så tycker jag att de här grupperna enbart syftar till att lindra folks dåliga samvete. Det är att vara passivt tyckande, enligt min åsikt. Just grupper på facebook kan skapas av vem som helst, och det finns ingenting som verifierar att medlemmarna faktiskt är riktiga personer, det är lätt att fiffla med medlemsantalet.



Om jag brinner för att hålla få upp fler papperskorgar längs Norrtäljes gångvägar så räcker det inte med att starta en grupp om det och tro att det ska göra att det åtgärdar saken. Man måste få till en dialog med de som styr (Tekniska kontoret i det här fallet, antar jag), det är lätt att strunta i en grupp på facebook, men svårare att ignorera en fysisk person som ligger på med telefonsamtal och besök.



Det har gått lite inflation i dessa grupper, man ska gå med i grupper för att visa att man är emot ALLT. För egen del känner jag att jag inte vill gå med i hundra olika grupper för att mina vänner vill att jag ska göra det, om jag inte brinner för gruppens sak.



Så Mika, jag förstår hur du menar, och jag tolkade inte inlägget som att du dumförklarade någon, bara att du ställde dig frågande till hur stor nytta det gör.

2011-01-13 @ 21:45:34
URL: http://utanpersonligtansvar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0